دانشجو معلمان و فرهنگیان ایران

ارایه اخبار و مطالب برای فرهنگیان و دانشجو معلمان

دانشجو معلمان و فرهنگیان ایران

ارایه اخبار و مطالب برای فرهنگیان و دانشجو معلمان

تغییر و اصلاح فرایندهای یاددهی و یادگیری

پنجشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۶ ب.ظ

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر ضرورت تغییر و اصلاح فرایندهای یاددهی- یادگیری با جهت گیری مشارکتی وتعاملی کردن آموزش همراه با توسعه خلاقیت و نوآوری بر مبنای پژوهش و تحقیق تاکید کرد.


 

به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: تدوین و ارائه برنامه های جدید درسی و آموزشی بر کار گروهی و کارگاهی دانش آموزی  و راهبری آموزشی، تربیتی معلمان تاکید دارد.

وی ادامه داد: درس هایی همانند تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی نمونه هایی هستند که در سالهای اخیر مورد استقبال معلمان ، دانش آموزان و خانواده ها قرار گرفته است.

 محمدیان افزود: ایجاد فرصت گفت و گو برای دانش آموزان در فرایند آموزش نقد و بررسی میدان تمرینی برای ارتقاء ضریب تحمل و بردباری و به گزینی برای سازگاری عمومی است.

وی افزود: در برنامه جدید زبان و ادبیات فارسی علاوه بر مهارتهای چهارگانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن، برمفاهمه زبانی تاکید می شود. تا دانش آموزان از قضاوتهای شتابزده و سطحی و توقف در ظاهر زبان الفاظ اجتناب کنندو با تامل و اندیشه بتوانند علاوه بر مفاهیم نهفته در واژگان و جملات را نیز با امکان تاویل های متعدد دریافت نمایند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: این کار در شروع برنامه، کاری سخت و دشوار است. اما امیدواریم با آموزش های لازم معلمان و درک و حوصله خانواده، دانش آموزان را با این روش بتوانیم علاوه بر اهداف اولیه حوزه یادگیری زبان و ادبیات، با کارکردهای ثانوی و اهداف پنهان آموزش های زبانی مانند تفکر و اندیشه و به عبارت دیگر" فلسفیدن" آشنا کنیم.

 محمدیان با تاکید بر ضرورت "فلسفه برای کودکان" از مراکز پژوهش، اساتید و معلمان با تجربه درخواست همکاری برای توسعه این رویکرد در برنامه های درسی ارائه کرد وادامه داد: متون آموزشی نشانگر نصاب علمی و آموزشی کشور است و باید در آن تراز علمی در سطح ملی حفظ و قابل رقابت با متون آموزشی در سطح منطقه ای و بین المللی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت : دانش آموزان باید در سطح منطقه و بین الملل با شرکت در مسابقات جهانی مانند المپیادها و یا آزمون های بین المللی مانند تیمز و پرلز به اهداف تعیین شده در چشم انداز بیست ساله کشور دست یابند.

 محمدیان ضمن تاکید بر نیازهای بومی و استانی با توجه به فرهنگ قومیت های ایرانی، بر بستر سازی آن ها در آموزش های فنی و مهارتی و همچنین حوزه های فرهنگی مانند دروس استان شناسی و ادبیات اضافه کرد: در سند برنامه درسی ملی 10 تا 20 درصد محتوای کتب، برای تولید برنامه توسط معلمان در مدرسه پیش بینی شده است. اما لازمه این کار تربیت مولفان آموزشی از میان معلمان به ویژه معلمان مجرب در سطح ملی است که امسال انتشارات مدرسه با راه اندازی باشگاه معلمان مولف، این مهم را پیگیری می کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از عرضه بسته آموزشی " برفراز آسمان"همراه با کتب درسی پنجم و نهم خبر داد و اضافه کرد: ایفای نقش آموزش و پرورش در حوزه وظایف عمومی دولت چشمگیر و قابل توجه است.

 محمدیان اظهار کرد: همکاری های مشترک آموزش و پرورش در ارتقا و توسعه سواد زیست محیطی و نهادینه سازی رفتارهای حفاظتی و مراقبتی دانش آموزان از محیط زیست و یا ارتقاء دانش آنان در زمینه بهداشت و سلامت و گسترش فرهنگ خود مراقبتی بهداشتی بسیار موثر بوده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: متون و محتوای آموزشی با رویکرد " آموزش برای بهتر زیستن"  وآموزش برای با هم زندگی کردن"  توانسته است بر توسعه زندگی ایرانی- اسلامی موثر باشد و اثربخشی آموزش برای زندگی را ارتقاء بخشد.

محمدیان افزود: آموزش های ارائه شده بر بستر فرهنگی و با محور قرار دادن پژوهش و مطالعاتی به رفتارسازی و برون دادهای تربیتی بر اساس نظام معیار می انجامد. این مهم در تولید و ارائه برنامه های جدید درسی، تربیتی در صدر اهداف قرار دارد.

وی به تولید محتواهای آموزشی پایه پنجم و نهم اشاره کرد و افزود: امسال کتابهای درسی همراه با بسته های آموزشی تحت عنوان " برفراز آسمان " برای دانش آموزان، معلمان و اولیاء عرضه خواهد شد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۸
محمد امینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی